3 nya, måste ladda tills på söndag!

 

26 maj

Idag gick det banne mig inte fort att baka. Brukar vara klar vid 8.30 men nu är klockan 11. Det var lite trixigare kakor den här gången. Degen skulle vila i kylen 1 respektive 2 timmar. Nu undrar jag vilken typ av kyl de hade när boken skrevs för min deg blev stenhård och tog en eeeevighet innan den blev hanterbar. Jag hann vattna både jordgubbar och de nyplanterade blommorna och kunde troligtvis ha hunnit sy en pyjamas också. 
Sen kom nästa problem. Hur förvarar man havreflarn? Kan man frysa jitterbuggar? Google är din bästis ibland. 



Recept 1: Knäckiga havreflarn.
Klicka upp i storlek som 5-krona står det. Vilken 5-krona? Nya, gamla? Har vi några mynt fortfarande? Gissar på gamla och bränner första plåten. Okej, inte så lång tid alltså… Jag trodde det var svårt att få den där böjen på kakan och att det var obligatoriskt att bränna sig. Men det gick bra och det var tur att jag inte hunnit använda nyinköpta kaveln till leran än. Det här var ett två-kavels jobb.
Sen doppa i choklad. Jisses vad kladdigt. Jag tycks också doppa väldigt mycket eftersom jag fick smälta dubbla ransoner.
Smakomdöme: Goda, väldigt knäckiga. Choklad är gott. 7 poäng.

Recept 2: Jitterbuggar
Mycket med att stoppa in i kylskåp med den här kakan. Lite kyl hit och kyl dit, men det gick hyfsat bra ändå. 
Smakomdöme: Njae, inte min grej alls, undrar om jag bränt marängen. 4 poäng.

Recept 3: Äppelsnittar
Den här såg jag fram emot. Tänkte äppelkaka men så smakade det inte… alls…
Smakomdöme: Mespropp till kaka. Trist. Hoppas den smakar mer när den blir kall. 4 poäng

Dagens ”Skulle jag ha tänkt på”
Se till att det du ska doppa får plats i skålen du har den smälta chokladen i. Borde vara en no-brainer men tydligen inte för mig... Vet inte riktigt vad jag ska skylla det här på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bondkaka och Snökaka i sommarvärmen